loading...

شاهکار معماری ایران

نام پروژه : اهرام  بزرگ مصر کشور: مصر توضیحات : هرم‌های سه‌گانه معروف مصر، که در حومه قاهره واقع است قدمتی 4500 ساله دارند و در حال حاضر قدیمی‌ترین بناهای ساخته شده با نمای سن

نام پروژه : اهرام  بزرگ مصر
 کشور: مصر
توضیحات : هرم‌های سه‌گانه معروف مصر، که در حومه قاهره واقع است قدمتی 4500 ساله دارند و در حال حاضر قدیمی‌ترین بناهای ساخته شده با نمای سنگ‌تراشی شده هستند. هرم بزرگ دارای ساختاری پیچیده با طول 756 و ارتفاع 450 فوت است که به مدت 3هزار سال بلندترین بنای جهان بوده است. در ساخت این بنای جذاب دو میلیون و سیصد هزار قطعه سنگی که هر کدام به طور متوسط 2.5 تن وزن دارند مورد استفاده قرار گرفته است. اگرچه روش ساخت اهرام هنوز نامشخص است اما به نظر می‌رسد سنگ‌های مورد استفاده در آن از مناطق اطراف آن استخراج و بر روی سورتمه ای حمل و با ایجاد رمپ ویژه ای کشیده شده است. تخمین زده شده است که تقریبا دویست هزار نفر در ساخت این بنا شرکت داشته‌اند که تاکنون در تاریخ ساخت و ساز یک رکورد محسوب می‌شود.

نام : دیوار بزرگ چین
کشور:چین
توضیحات:این دبوار برای حفاظت از سرزمین‌های شمالی چین از تهاجم دشمنان ساخته شده و قدمتی بیش از 16 قرن دارد و دارای مسافت 8.851 کیلومتری است. این بنا بر خلاف بسیاری از استحکامات دیگر که در آن زمان ساخته شده‌است، از آجر و سنگ بنا شده و 7.8 متر ارتفاع و 5 متر عرض دارد. در برخی از مناطق این دیوار در دامنه‌ها شیب دار ساخته شده که با برج‌های نگهبانی که بر روی آن بنا شده است، ارتفاع آن به980 متری بالاتر از سطح دریا می‌رسد. تخمین زده می‌شود در ساخت این بنا بیش از 1 میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند.
نام:آمفی تئاتر کلوسیوم
کشور: ایتالیا
این بنا بزرگترین سالن آمفی تئاتر ساخته شده در امپراطوری روم است و قطعا یکی از بزرگترین دستاوردهای مهندسی در روم می‌باشد. ساخت این سالن 8 سال به طول انجامیده و به عنوان معتبرترین نماد روم است که با وجود بلایای طبیعی مانند زلزله و آتش‌سوزی تقریبا 2000 سال است که پابرجاست. این سالن با ظرفیت 50 هزار نفر برای مسابقات گلادیاتورها، شکار حیوانات، جلسات مهم جنگ‌های معروف رم مورد استفاده قرار می‌گرفت.در قرون وسطی کلوسیوم به عنوان کارگاه، قلعه، معدن و حتی یک زیارتگاه مسیحی مورد استفاده قرار گرفته است. کلوسیوم 189 متر طول و 156 متر عرض دارد و تخمین زده شده که دیوار بیرونی آن از 100 هزار متر مکعب سنگ تراورتن ساخته شده است. برای چنین ساختار عظیم‌الجثه‌ای معماران کلوسیوم بیش از 80 ورودی، مشابه روش‌های دسترسی استادیوم‌های مدرن امروزی، در سطح زمین طراحی کرده‌اند.
نام:تاج محل
کشور:هند
توضیحات:بنای تاج محل که انسجامی ایده‌ال بین معماری، مهندسی و هنر در قرن 17 میلادی است، یادبودی از همسر سوم امپراطور مغول، شاه جهان است. بخش مرکزی این مجموعه و مشهور ترین قسمت آن، از سنگ محبوب مرمر با ارتفاع 35 متر ساخته شده است. بالای گنبد طرح‌هایی به شکل نیلوفر آبی وجود دارد که موجب بلندتر دیده شدن ارتفاع بنا می‌شود. در اطراف بنا نیز چهار مناره بلند مخروطی با ارتفاع 40 متر قرار دارد. گنبد مرکزی توسط 4 گنبد کوچکتر با طراحی همانند احاطه شده است که اجازه می‌دهد نور خورشید به داخل منعکس شود. این گنبدها همگی با طلا آبکاری شده‌اند. یکی از نگرانی‌های اصلی آن زمان در هنگام ساخت مناره‌ها ترس از انهدام آنها بود به همین دلیل مناره‌ها کمی خارج‌تر ساخته شده‌اند به طوری که در صورت سقوط و انهدام بر روی گنبدها فرو نریزند. به دیوار سنگ مرمر نیز 28 سنگ قیمتی منبت کاری شده از جمله یاقوت کبود، کریستال، فیروزه نصب شده است.
نام:راه آهن ترانس سیبری
کشور:سیبری
توضیحات:
این سازه طولانی‌ترین راه‌آهن در جهان است که مسکو را به شهر ولادی وستک در شرق دور روسیه در دریای ژاپن متصل می‌کند. این سازه از سال 1891 تا سال 1916 در زمان حکومت تزار نیکلاس دوم ساخته شده است. این راه آهن 9.259 کیلومتر است و از 7 نصف‌النهار می‌گذرد. طراحی مسیر این راه آهن 10 سال به طول انجامید. با وجود این که این راه‌آهن برای توسعه اقتصادی سیبری حیاتی است اما در این پروژه بسیاری از شهرهایی را که خواستار خدمات حمل و نقل با سیبری بودند نادیده گرفته شده است. کارگران درگیر در این سازه به طور عمده سربازان روسی و محکومین به اعدام بوده‌اند. رساندن الکتریسیته به این مسیر از سال 1929 آغاز شد و 80 سال بعد به پایان رسید. این خط راه‌آهن به رونق کشاورزی سیبری کمک شایانی کرده است، همچنین 30 درصد از صادرات کشور روسیه از طریق این این خط انجام می‌پذیرد.
نام:کانال پاناما
کشور:قاره امریکا
توضیحات: کانال پاناما با مسافت 77 کیلومتر، کانال ارتباطی است که اقیانوس اطلس و آرام را به هم متصل کرده‌است. این کانال از سال 1904 تا 1914 ساخته شده و همواره در زمره سخت ترین پروژه‌های مهندسی جهان بوده است.
افتتاح کانال تاثیر به سزایی بر حمل و نقل بین دو اقیانوس گذاشته به طوری که برای انتقال از یک اقیانوس به اقیانوس دیگر احتیاجی به دور زدن مسیر طولانی بخش جنوب آمریکا نیست. علاوه بر حجم زیاد خاکبرداری در این عملیات، سیستم راه آهن پاناما نیز ارتقا یافت تا برای بالابردن راندمان کار بتوان از لوکوموتیوهای سنگین و تجهیزات مخصوص استفاده شود. در طول دوره ساخت و ساز روند خاکبرداری زمین آنقدر خوب سازمان یافته بود که در یک بخش از پروژه 160 قطار در روز برای حمل خاک استفاده می‌شد؛ این کار باعث بهبود کارایی سیستم راه آهن پاناما  به دلیل وجود واگنها و لوکوموتیوهای سنگین شد. بیش از 27 هزار تن دینامیت برای ساخت این راه‌آهن مورد استفاده قرار گرفته است.از زمان افتتاح این کانال مجموعا 815 هزار مسیر از آن عبور کرده است که باعث شده این کانال یکی پرترافیک ترین مسیرهای دریایی محسوب شود.
نام:تونل کانال
کشور:انگلیس _ فرانسه
توضیحات:این تونل زیردریایی 50.5 متر مسافت دارد که فولکستون انگلستان را به کوکیولز در شمال فرانسه متصل کرده است. عمق این تونل به 75 متر می‌رسد و با مسافت 37.9 متر پس از 7 سال از افتتاح آن، هنوز هم بزرگترین تونل زیر دریایی جهان محسوب می‌شود. در حال حاضر از این تونل برای جابه جایی مسافران توسط قطار سریع السیر یورواستار و حمل و نقل بار توسط قطار یوروتونل شاتل استفاده می‌شود.

این تونل شامل 3 بخش است: دوتونل مجزا به قطر 7.6 با فاصله 30 متر  از یکدیگر، و یک تونل سرویس به قطر 4.8 متر که بین آن دو قرار گرفته است. برای حفاری انین تونل‌ها از ماشین‌آلات حفاری خاصی استفاده شده است. عملیات حفاری به طور همزمان از دو سمت انگلستان و فرانسه آغاز شد و مجموعاً از 11 دستگاه ماشین‌آلات حفاری استفاده شد. با توجه به نتایج مطالعات خاص زمین شناسی در این پروژه، حفاری توسط ماشین آلات از لایه مارن گچ شروع می‌شد. ویژگی‌های خاص نفوذ‌ناپذیری مورد نیاز برای ساخت این تونل‌ها و نیز فشار از جمله مشکلات خاصی بود که می‌بایست در روند ساخت به آن توجه می‌شد، به‌همین دلیل مهندسان طراح یک سیستم ارتباطی بین تونل‌ها ایجاد کردند تا بتوانند تغییرات فشاری را که با حرکت قطار ایجاد می‌شود، مدیریت کنند. ساخت این تونل زیر دریایی باعث شد تا کشور انگلیس به اروپا نزدیک‌تر شود. از زمان افتتاح این تونل بیش از 17 میلیون نفر آن عبور کرده‌اند.
نام:فرودگاه کانزای
توضیحات:فرودگاه بین‌المللی کانزای اولین فرودگاهی است که بر روی یک جزیره که تماماً توسط بشر ساخته شده احداث شده است. برای حل مشکل ازدحام جمعیت در فرودگاه قدیمی و با توجه به محدود بودن زمین آن فرودگاه برای توسعه و نیز عدم وجود جایگزین دیگر، مهندسین مجبور به برنامه‌ریزی برای ساخت یک جزیره در خلیج اوساکا شدند که ضد زلزله و طوفان باشد.

ساخت این جزیره که دارای 4 کیلومتر طول و 2.5 کیلومتر عرض است با صرف  10 میلیون ساعت کاری بیش از 3 سال به طول انجامید. 10 هزار کارگر و 80 کشتی برای حفر 21 میلیون متر مکعب خاک استفاده شد. کل این پروژه، به‌عنوان گران‌قیمت‌ترین کار مهندسی عمران در عصر جدید با مجموع هزینه 20 میلیارد دلار محسوب می‌شود. فرودگاه در دوره عمر کوتاه خود، با وجود رخداد زلزله ای به قدرت 6.8 ریشتر در 20 کیلومتری فرودگاه و همچنین طوفانی با سرعت 200 کیلومتر در هنوز دست‌نخورده و سالم باقی مانده است.
نام:جزایر نخل
کشور:امارات
جزایر نخل (یا جزایر آتلانتیک) مجمع‌الجزایر مصنوعی در دبی است. ساخت این جزیره در سال 2001 آغاز شده و زمان برنامه‌ریزی شده برای تکمیل آن 10 الی 15 سال می‌باشد. پس از اتمام ساخت این جزایر، 520 کیلومتر به سواحل دبی افزوده می‌شود.

در قوس بیرونی مجمع‌الجزایر، یک موج شکن سنگی به طول 17 کیلومتر قرار دارد که برای ساخت آن بیش از 7 میلیون تن سنگ استفاده می‌شود. برای ایجاد قوس داخلی جزایر از فرایندی تحت عنوان rainbowing استفاده می‌شود که در آن شن و ماسه توسط کشتی‌های لایروبی اسپری می‌شوند.

جزیره جمیرا کوچکترین جزیره این مجمع‌الجزایر به شکل تنه درخت نخل با 16شاخه است.در فاز اول توسعه، 4000 ویلا و آپارتمان در جزیره جمیرا ساخته می‌شود. به‌علاوه، 32 هتل در جمیرا ساخته خواهد شد که در نهایت 78 کیلومتر از ساحل را شامل می‌شود.

این پروژه شامل دو جزیره دیگر به نام های دیرا و جبل علی است که به طور قابل توجهی از جزیره‌های اولیه بزرگتر است.
نام:پل چینگدائو هایوان
کشور:چین
توضیحات:پل چینگدائو شهر هایوان در شرق چین را از طریق خلیج ژآجوا به حومه هانگدائو متصل می‌کند. این پروژه که در حال حاضر طولانی‌ترین پل روی آب دنیا با طول 42.5 کیلومتر است، در سال 2011 افتتاح شد. این پل باعث کوتاه شدن فاصله بین دو شهر تا 31 کیلومتر و صرفه جویی در زمان سفر به مدت 20 دقیقه (با سرعت 80 کیلومتر در ساعت) شده است.

ساخت این پل با کار روزانه 10 هزار کارگر در مدت 4 سال انجام گرفت. طراحی پل به صورت بزرگراهی 6 بانده انجام گرفته است که در مقابل طوفان، زلزله با قدرت 8 ریشتر، و برخورد کشتی 300 هزار تنی مقاومت دارد.

در ساخت این پل کابلی عظیم، از 450 هزار تن فولاد و 2.3 میلیون متر مکعب بتن استفاده شده است. این پل 5 کیلومتر طولانی‌تر از پل دریاچه Pontchartrain Causeway  در لویزیانا  است که پیش‌تر به‌عنوان طولانی‌ترین پل جهان شناخته شده بود.

E.Zend بازدید : 482 پنجشنبه 12 آذر 1394 زمان : نظرات (0)
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
این سایت در سال 1393 با هدف پیشبرد آموزش و بالا بردن سطح آگاهی و توان علمی دوستان در زمینه معماری راه اندازی گردیده. امیدواریم بتوانیم گامی کوچک اما موثر برای دانشجویان و اساتید محترم برداریم.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • موضوعات
    آمار سایت
  • کل مطالب : 926
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 13
  • تعداد اعضا : 74
  • آی پی امروز : 126
  • آی پی دیروز : 446
  • بازدید امروز : 197
  • باردید دیروز : 734
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 71
  • بازدید هفته : 3,875
  • بازدید ماه : 19,726
  • بازدید سال : 155,612
  • بازدید کلی : 1,479,949