loading...

شاهکار معماری ایران

Iranian Architecture masterpiece

به فراهم نمودن هرگونه خدمات در فضای داخلی، که با استفاده از اصول استاندارد معماری باعث ارائه راه حل های خلاقانه در ارتباط با بهبود کارکرد فیزیکی و زیبایی محیط داخلی گردد، معماری داخلی گفته می شود. هدف از معماری داخلی و طراحی دکوراسیون افزایش سطح ارتقا کیفی به منظور سازگار نمودن شرایط محیط داخلی برای استفاده بهینه کاربر از آن فضا می باشد. ارائه طرحی مطلوب از محیط داخلی به لحاظ احساس و تاثیری که بر کاربر دارد، امری حائز اهمیت می باشد.

 

آشنایی با اصول ابتدایی در معماری داخلی باعث ایجاد شناختی دقیق و کامل نسبت به رعایت نکات کاربردی و زیباشناختی در معماری داخلی می گردد. استفاده از این عوامل به عنوان کمک ابزاری برای طراحی داخلی باعث پدیدآمدن نگرشی صحیح و اصولی نسبت به علم معماری داخلی می گردد. این اصول عبارتند از: نور، فرم، فضا، بافت، رنگ، حجم.

 

نحوه چگونگی استفاده از این عوامل در تبیین اصول طراحی داخلی موثر می باشند. این عوامل باعث برقراری وحدت و هارمونی میان ترکیب عناصر مختلف در فضای داخلی می گردند، برقراری تعادل و هماهنگی در محیط پیرامون از مهمترین ویژگی های این اصول می باشند. در ذیل به بیان برخی از این نکات می پردازیم.

 

نور اولین عامل در طراحی فضای داخلی محسوب می گردد. بدون این عنصر دیدن اشیا ممکن نیست. نور در ارتباط مستقیم با رنگ می باشد. بدون نور رنگی وجود ندارد. به کمک نور می توان بافت های مختلف را از یکدیگر تشخیص داد. از طرفی دیگر، نورپردازی اصولی باعث پیدایش حسی دلنشین در افراد می گردد. با استفاده از نورپردازی معمارانه می توان در محیط داخلی تضادهای رنگی ایجاد نمود. به کارگیری اصولی و مناسب منابع نوری در فضای داخلی کمک شایانی به بهبود عملکرد معماری داخلی می نماید. به طور مثال، به کارگیری فن کنتراست و تقابل در نورپردازی یک فروشگاه تجاری بر جذب مشتریان تاثیر بسزایی دارد.

 

عبارت فرم را می توان به جای عبارت شکل به کاربرد. فرم ارتباطی نزدیک با خط دارد، از این لحاظ که باعث ایجاد تاثیراتی مشخص در شکل اشیا می گردد. به عنوان مثال، قرار دادن میزی بزرگ در اتاق ناهارخوری مستطیل شکل یک آپارتمان مسکونی که مورد بازسازی قرار گرفته، باعث ایجاد حس هماهنگی میان سایر اجزای مهم در محیط می گردد. علاوه بر این، اضافه نمودن مجموعه ای از اثاثیه گرد بر روی میز باعث ایجاد حس تعادل در فضای داخلی می گردد. به خاطر داشته باشید که استفاده از فرم های مختلف در یک اتاق می تواند باعث ایجاد از هم گسیختگی در نتیجه طراحی گردد.

 

درک مفهوم فضا بسیار آسان است. فضا به مرزهای فیزیکی یک اتاق گفته می شود. فضا همان محدوده ای است که در اختیار کاربران قرار دارد. معمولا ابعاد یک اتاق برای شما مهم نیستند، اما روشی که به وسیله آن بتوان استفاده لازم و بهینه از فضا را داشت، اهمیت فراوانی دارد. به عنوان مثال، اگر ابعاد اتاق شما کوچک است، از چیدن اثاثیه و لوازم زیاد اجتناب نمایید. هر فضایی را می توان با سبکی خاص طراحی نمود، امروزه استفاده از سبک مدرن در طراحی داخلی آپارتمان های مسکونی، مراکز تجاری، مراکز فرهنگی، معماری داخلی مطب وکلینیک های دندانپزشکی و حتی طراحی غرفه های نمایشگاهی بسیار رایج می باشد. البته استفاده از سبک های مختلفی همچون سبک کلاسیک، سبک مدرن، سبک مینیمال، روستیک و....... در طراحی داخلی بستگی به نوع فرهنگ افراد در مناطق مختلف و همچنین نوع کاربری فضای داخلی دارد.

 

اگر تا به حال تجربه طراحی یک اتاق را داشته باشید، به آسانی می توانید به اهمیت بافت در معماری داخلی پی ببرید. بافت به ویژگی از یک شی گفته می شود که می توان آن را با لمس کردن و دیدن شناخت. برای ساخت و طراحی اثاثیه و لوازم مختلف از بافت های متنوعی استفاده شده است. از بافت های مختلف می توان به منظور افزایش سطح کیفی فضای داخلی استفاده نمود. به عنوان مثال، استفاده از بافت براق و صیقلی دریک اتاق کوچک باعث منعکس شدن نور طبیعی در فضا می گردد. از سویی دیگر در یک اتاق روشن و بزرگ استفاده از بافت مات و خشن به بالابردن سطح تعادل نور طبیعی و جلب نظر افراد کمک می نماید. مشخصه ای از یک شی ، که با لمس کردن یا دیدن به چشم می آید.

 

رنگ، همراه با نور عنصری کلیدی در معماری داخلی به شمار می آید. از روانشناسی رنگ ها می توان به منظور ایجاد ترکیب های دلنشین و زیبا استفاده نمود. به طور حتم شما شنیده اید که رنگ قرمز باعث افزایش اشتها می گردد. به همین دلیل اغلب اوقات از رنگ قرمز برای طراحی داخلی رستوران ها و فست فود فروشی ها  استفاده می نمایند. رنگ ها باعث تغییر شکل فضای داخلی یک خانه می شوند. استفاده از رنگ های روشن  با درخشندگی و شفافیت زیاد برای اتاقی تاریک باعث ایجاد پویایی در محیط می گردد. رنگ ها می توانند باعث ایجاد دیدگاهی مثبت در افراد شوند. استفاده از رنگ های سرد و خنثی حس آرامش و آسایش در محیط را به ارمغان می آورد. استفاده از درجات تند رنگ ها سبب ایجاد فضایی لوکس و اشرافی می گردد.

 

حجم یکی از عناصری که در معماری داخلی نقشی مهم دارد، می باشد.حجم به لایه بیرونی فضای داخلی اطلاق می گردد. احجام مختلف ویژگی های خاصی به فضا می بخشند. دستکاری در حجم های فضایی و سطوح مختلف می تواند باعث ایجاد تغییراتی چشمگیر در فضای داخلی گردد. به عنوان مثال تغییر در حجم داخلی دفتر کار می تواند باعث افزایش راندمان کاری پرسنل در فضا گردد.

 

E.Zend بازدید : 541 چهارشنبه زمان : نظرات ()

مشاهده رنگهای زیبا و چشم نواز، از عالی ترین تجربیاتی است که انسان در طول شبانه روز آنرا تجربه می‌کند.نوزاد از وقتی پلک‌هایش را باز می‌کند، نخستین رویارویی‌اش با جهان به واسطه رنگ‌ها اتفاق می‌افتد. زندگی بدون رنگ تصور محالی است. ما به جهانی که اجزایش رنگ‌آمیزی شده است، پا گذاشته‌ایم و از لحظه تولد تا زمان کوچ بزرگ در میهمانی رنگ‌ها حضور داریم. 

 

E.Zend بازدید : 441 چهارشنبه زمان : نظرات ()

تاقچه ها، رف ها، ارسی ها، هشتی ها، حوض ها و باغچه ها تنها شماری از عناصر کالبدی طراحی داخلی در ایران هستند. روش معماران گذشته ایرانی در به کارگیری این عناصر، در راستای آن بوده تا از جذابیت فُرم کاسته شود و به غنای فضا افزوده گردد. این همان هندسه همراه با تزئینات است. 

 

به نظر می رسد طراحی داخلی در ایران، از یک سو در چنبره نوستالژیای تاقچه ها، رف ها و اُرسی های قدیم گرفتار مانده و از سوی دیگر به دکوراسیون و ابعاد دراماتیک و تزئینی فضاها تقلیل یافته است. با تمام اینها، طراحی داخلی فرآیندی است که همزمان می بایست سویه های زیباشناختی و عملکردی را سامان دهد. طراحی داخلی یک ساختمان، داستانی است که شخصیت اصلی آن خود انسان است؛ در این بین حضور او در این فضا، چگونگی آن و ویژگی های فضایی که انسان در آن قرار می گیرد، می تواند تداعی کننده اصولی باشد که در ادامه ۷ اصل از آنها را می خوانید:

 

۱- نور را دریاب: نور عنصری است که با آن دیدن اشیا ممکن می شود. نور می تواند ریتم خلاقانه ای به یک فضای داخلی ببخشد. بدون نور، نه فرم را احساس می توان کرد، نه رنگ را و نه بافت را. نورپردازی در یک فضای داخلی پیامدهای مهمی در بردارد. چه بسا نورپردازی مناسب یک فضا آن فضا را خوشامد و چشم نواز کند. نورپردازی در کنار ابعاد زیباشناختی، بعد عملکردی هم دارد. نور مناسب در طول شب در یک فضای داخلی می تواند حس محدود بودن یا ابهام و هراس را بر طرف کند. نور مناسب یک اتاق حتی می تواند چهره آدمی را گرم و صمیمی کند. به کمک نورپردازی می توان یک فضای داخلی را به جزایر نورانی متنوعی تبدیل کرد. پس، از باب مثال، غذاخوری باید نور ملایم و گرمی داشته باشد یا بهترین نورها برای حمام، منابع نوری کم ولتاژ هستند.

 

۲- فرم را بشناس: فرم، توده فیزیکی یک شیء است که سه بعدی بوده و وزن دارد. فرم معمولاً به پوسته بیرونی بنا نسبت داده می شود، در حالی که فضای داخلی هم فرم خاص خود را تشکیل می دهد. معمولاً فرم فضای داخلی تابعی از عوامل مختلف است. دسترسی ها و سیرکولاسیون مهمترین این عوامل هستند. هر چند نمود فرم بیشتر در پوسته بیرونی یک بنا است با این حال نمود بیرون و درون می تواند یک شکل نباشد.

 

۳- فضا را احساس کن: فضا را محدوده در دسترس کاربران دانسته اند. در طراحی داخلی معمولاً استفاده مؤثر از فضا و ارتباط آن با محیط، مهم است. مسأله ای که در رابطه با فضا مطرح می شود، رعایت ابعاد انسانی در طراحی داخلی است. از قرن ها پیش رویکرد عمده فیلسوفان و معماران به عنصر فضا، برجسته بوده است. در طی سال های اخیر هم ارتباط بین ابعاد انسانی با فضاهای داخلی به یکی از فاکتورهای مهم طراحی بدل شده که از آن تحت عنوان ارگونومی یا کار پژوهی در دید کلی و اندام سنجی (Anthropometry) در دید جزئی، یاد می شود. در طراحی داخلی می بایست رابطه درسـت انسان با فضا تعریـف شود و ابعاد بدن انسان ها برای سهولت دسترسی های فضایی مد نظر قرار گیرد.

 

۴- بافت را لمس کن: بافـت مشخصـه ای از یک شیء اسـت که با لمس کـردن یا دیدن به چشـم می آید. بافت می تواند نرم یا خشن، کشیده یا برجسته، زبر یا مخملین و یا ابریشمی باشد. در طراحی داخلی پوسته ها و سطوح فضایی معمولاً بسته به عملکرد هر فضا تغییر می کند. چه بسا طراحی داخلی یک خانه نیازمند سطوحی نرم و منعطف باشد، اما فضای داخلی یک سینما چنین سطوحی را برنتابد.

 

۵- شکل را بیازمای: شکل، خط بیرونی یک شیء را تشکیل می دهد. در معماری معمولاً شکل و فرم را با هم اشتباه می گیرند. شکل یا صورت معادله کلمه Shape فرنگی است؛ در حالی که فرم املای فارسی همان Form است. معمولاً شکل ها یا طبیعی هستند یا غیـرقابل مشاهـده یا هندسی. در ترکیب بندی یک فضا شکل اشیـا عامل تعیین کننده ای است. طراحان داخلی به کمک این عامل می توانند ترکیبات بصری گوناگونی پدید آورند.

 

۶- رنگ را در هم بیامیز: در تعریف رنگ آن را خاصیت بصری فرم دانسته اند. در حقیقت عنصر فرم از طریق رنگ معنا می یابد. رنگ در طراحی داخلی احساس آدمی را تحت تأثیر قرار داده و روی فرم تأکید می کند، ضمن آنکه رنگ، حس مقیاس را هم موجب می شود. کاربرد رنگ هم، از یک فضای داخلی به فضای دیگر فرق می کند و در کاربرد رنگ، توجه به خصلت های روانی آدمیان ضرورت تام دارد.

 

۷- حجم را بشناس: حجم عنصر مهم طراحی داخلی است. در معماری سنتی ایران، شاهد فضاهای پر و خالی احجام معماری هستیم. مقرنس ها و گوشواره ها خود بخشی از احجام خالی هستند. در این معماری مسایل حجمی اهمیت زیادی دارد. ما فضای داخلی را به واسطه لایه بیرونی بنا درک می کنیم. این لایه بیرونی در حقیقت همان حجم کلی بناست. در معماری مدرن، معمار به انتزاع و جدایی پوسته یا حجم بنا از درون آن می اندیشد و این جاست که دیوارها و سقف ها، فضایی تاکیدی ایجاد می کنند و خود را از قید و بندهای فضای داخل رها می کنند. این جا طراحی داخلی به مثابه یک سامان یا روش معمارانه مطرح می شود.

 

E.Zend بازدید : 497 چهارشنبه زمان : نظرات ()

1. غرفه انبار نیست

طراحی غرفه چیزی بسیار فراتر از پر کردن فضا با اشیای موجود در انبار سازمان است. بسیاری از کارفرماها در آخرین لحظاتی که باید به نمایشگاه بروند از واحد خدمات یا روابط عمومی می خواهند چیزهایی را برای بردن به نمایشگاه آماده کنند. در نتیجه بسیاری از غرفه هاینمایشگاه‍ها بیشتر به انبار شرکت‍ها و سازمان‌ها شباهت دارند تا یک اثر هنری!

 

E.Zend بازدید : 400 چهارشنبه زمان : نظرات ()

معمار: دفتر معماری بوژگان (حامد بدری احمدی) 

موقعیت: تهران، ایران 

تاریخ: 1392

مساحت: 2700 مترمربع

وضعیت: ساخته‌شده

کارفرما: هومن داورپناهی، محمد بنی‌اسدی

تیم پروژه: حامد بدری احمدی، نسیم محمدی، شیوا هنرور

عکس: علی دقیق، پولاد جواهر حقیقی

E.Zend بازدید : 426 جمعه زمان : نظرات ()

پروژه «ساختمان مسکونی اُرسی‌خانه» کار استودیوی معماری «کیوانی و همکاران»،از ایران، برنده مدال برنز مسابقه جهانی معماری

ایده طراحی:

ایجاد فضایی با حس مکان معماری ایرانی در عین حال مدرن با در نظر گرفتن نیازهای زیستی انسان، ایده کلی طراحی بنا بوده است. در این راستا به عناصر آب، گیاه و نور توجه ویژه ای شد؛ چه در نما و دیوارهای داخلی، و چه در پشت بام و رمپ و پارکینگ؛ در واقع کانسپت طراحی بنا، فرم مدرن اُرسی است که بصورت یک شبکه چوبی همراه با شیشه های رنگی بصورت پوسته دوم به جداره نما اضافه شد و این امکان در طراحی دیده شد که کاربر، مانند پنجره اُرسی آن را بالا و پایین ببرد و بدین ترتیب علاوه بر استفاده از بازی نور و رنگ بتواند با باز کردن آن، آنرا به سایبان تبدیل کند.

توجه به قاب بندی معمارانه و اصل شفافیت در معماری نیز از نکات مورد توجه در طراحی بوده است و مبحث بعد چهارم در معماری نیز از ایده های کلی طراحی بود. قابل ذکر است به دلیل واقع شدن ملک در منطقه متوسط شهر، با محدودیت اقتصادی در پروژه روبرو بودیم و گروه معماری با استفاده از متریالهای ارزان و نوع طراحی، دست به خلاقیت زد.

E.Zend بازدید : 457 چهارشنبه زمان : نظرات ()

طراح و مجری : دفتر معماری چینه ایوان پردیس , دکتر محمد حسن فراهانی

 موقعیت: تهران , نیاوران

ساختمان چینه 717 به در خواست کارفرما در سال 1392 در سایت نیاوران  , خیابان باهنر , طراحی و در حال اجرا می باشد .

این ساختمان با در بر گرفتن هر دو کاربری تجاری و اداری در نظر گرفته شده تا بتواند پاسخگوی نیاز کارفرما و منطقه باشد .

آنچه که این ساختمان را از دیگر بناها متمایز میکند , طراحی و استفاده از نمای دوپوسته ی آن  است که با استفاده از الگوریتم خاصی با نرم افزار راینو ( گرس هاپر ) طراحی شده است . استفاده از متریال آلومینیوم به سبکی جدید و برای اولین بار در ایران از دیگر ویژگی های قابل توجه این ساختمان میباشد .قطعات مثلثی با زوایای متفاوت در سه جهت , پدیده ای نو در طراحی نما در ایران میباشد .

در اینجا لازم می دانم تا به این بهانه کمی بیشتر با نماهای دوپوسته و ضرورت ایجاد چنین نماهایی در معماری امروز دنیا آشنا شویم .

نمای دو پوسته یا Double Skin Facade در معنی عام فقط نمایی است که هوا بتواند بین پوسته های آن جریان داشته باشد اما جنس متریال ها و نوع اجرای پوسته اول و پوسته دوم چه تفاوت ها و چه کارکردهای مشابهی باید داشته باشند که بتوانند به نوعی با هم همزیستی داشته باشند و مجموعه یکپارچه ای به نام نمای دوپوسته را تشکیل دهند.

پوسته اول: پوسته اول هر نوع دیواری می تواند باشد اما آن چه در ایران به عنوان پوسته اول نما مطرح می باشد عموما نمای شیشه ای می باشد حال آن که این نما به صورت پنجره هایی به صورت تکی در دل دیواری باشند و یا نمای شیشه کرتین وال باشد .

پوسته دوم :  در ساخت پوسته دوم می بایستی از متریالی سبک همچون فلزات با ضخامت کم طوری که در برابر فشار های وارده مستحکم باشد استفاده گردد چرا که نهایتا وزن پوسته دوم هم به اسکلت ساختمان تحمیل می شود .

نمای دو پوسته در بیرونی ترین بخش ساختمان است که امکان جریان  هوا در حفره میانی این دو پوسته میسر است. تهویه حفره می تواند طبیعی، با استفاده از فن و یا مکانیکی باشد. به غیر از نوع تهویه در داخل حفره، مبدا و مقصد سیرکولاسیون هوا و کلا استراتژی تهویه مطبوع ساختمان HVAC می تواند بسته به نوع شرایط آب و هوایی، نوع کاربری ، شرایط محلی احداث پروژه و ساعت های بهره برداری از ساختمان تعیین شود.

پوسته شیشه ای می تواند تک جداره و یا دو و یا سه جداره باشد و فاصله این پوسته هااز یکدیگر می تواند از 20 سانتی متر تا 2 متر باشد. اغلب، برای محافظت بیشتر و ایجاد امکان خروج گرما و در طول دوره های خنک سازی ساختمان  ، تجهیزات سایه اندازی تابش آفتاب در داخل حفره مابین پوسته های نما قرار داده می شود.

اولین بار مفهوم اساسی نمای دوپوسته توسط معمار سوییسی-فرانسوی لوکوربوزیه در اوایل قرن 20 میلادی درویلایی درسوییس (کارفرما: لا چاوس سوییس 1916)کشف و آزمایش شد و پس از آن در تعداد زیادی از پروژه ها از جمله شرکت کنندگان در مسابقه ملی  1927  اجرا گردید (ساختمان مرکزی مسکو 1928-1933) و سیته دو (پاریس 1930) .

ایده ای که او نامش را دیوار خنثی گذاشته بود.

این ایده شامل نصب یک پمپ گرمایش / سرمایش مابین لایه های بزرگ شیشه میباشد.

مطالعه مهندسین امریکایی در رابطه با سیستم های تهویه نمای دو پوسته  در سال 1930 لوکوربوزیه را از این مسئله آگاه ساخت که سیستم پیشنهادی او انرژی بیش از حدی را به کار می گیرد و نسبت به سیستم های سیرکولاسیون هوایی همرفتی هزینه بالایی دارد . اما بعد ها هاروی برایان ثابت کرد که  اگر به جای پمپ های مکانیکی از دستگاه های گرمایشی خورشیدی استفاده گردد نظریه لوکوربوزیه سودمندی وبهره وری بیشتری دارد.

 

E.Zend بازدید : 604 چهارشنبه زمان : نظرات ()

مکان اجرا پروژه : Kaohsiung City, Taiwan

سال : 2015

مشاور طراحی معماری : HAO Design

زیربنا پروژه : 122 مترمربع

عکس : Hey!Cheese

 نمونه ای از فضاهای بازی طراحی شده برای کودکان.

این فضای بازی که در اصطلاح طراح پروژه ، HAO Design ، به برکه لگو بازی ( Lego Play Pond ) برای کودکان معروف است ، که در ادامه از فضای بازی برای کودکان از آن نام می بریم ، سبب خلق فضاهای تخیلی با تولید و ساخت قطعات ساده شده و کمک به خلاقیت ذهن کودکان می کند.

به گفته معمار ، کل مفهوم زندگی در خانه برای کودکان به واسطه شکل گیری چنین فضاهایی برای بازی ، تعریف می گردد . کودکان علاقه مند به بازی ،در فضاهایی خاص همچون فضاهای غار مانند، گودال ها ،فضاهای در ارتفاع و... می باشند ، چنین فضاهایی منجر به لذت و سرگرم کنندگی بیشتر نیز می گردد .

و اما در این خانه زیبا ، که اختصاص فضایی به بازی و طراحی برای کودک ، از ویژگی های بارز آن بوده ، شکل گیری فضاهایی منفی ، همچون استخر و یک گودال برای بازی ، سبب به وجود آمدن هیجان خاصی برای کودک در هنگام بازی گشته است. تغییر هوشمندانه تراز سطوح بازی ، همراه با متریال چوب برای پوشش کف که آسیب پذیری را نیز کاهش دهد ، جانمایی در مجاورت بازشو و بهره مندی از نور طبیعی خارجی ، استفاده از کلیه فضاهای این گودال یا برکه برای ذخیره سازی لگو ها و وسایل بازی را سبب شده و در کل با افزایش قابلیت های طراحی ، می توان تعاملی جدید بین اعضای خانواده شکل داد و نگاه به زندگی و فضاهای مسکونی را نیز تغییر داد .

تاثیر گذاری این نگرش طراحی بر سایر فضاها و مبلمان این خانه نیز می تواند تاثیر گذار باشد .چنین نگرشی سبب ایجاد یک فضای جدید برای بازی کودک و نیز ثبت خاطرات زیبا از فضا و خلاقیت در استفاده از لگو برای ساخت دنیایی از بازی ها و خاطرات می گردد .

در این طرح، انتخاب رنگ های فضا و مبلمان در نیل به هدف بی تاثیر نیست . جداره های به رنگ بتن و با رنگ خاکستری و حسی خنثی و فضاهای بازی با رنگ های خاص سبز و آبی و زرد، می تواند در ایجاد توجه بیشتر موثر باشد .

E.Zend بازدید : 358 جمعه زمان : نظرات ()

مکان اجرا پروژه : Vejle Fjord, Denmark

سال : 2015

مشاور طراحی معماری : FORCE4 Architects

همکاران طراحی : The Danish Foundation for Culture and Sports Facilities, Niras A/S, Marine Tek

کارفرما : Vejle Kommune

زیربنا پروژه : 500 مترمربع

عکس : Søren Aagaard

کلوب و باشگاه کایاک شناور ، در فاصله ای از لبه ساحل در آب به صورت شناور قرار گرفته است .

مجموعه ای به صورت یک ماکت مجسمه و یک بنای شاخص ،که بیانگر گونه این رشته ورزشی می باشد ،ورزشی با استفاده از قایق و در فضای خارج و در آب . . .

در این طرح که توسط تیم طراحی FORCE4 Architects صورت گرفته است ، ارتباط مابین بنا و فضای خارج به قدری نزدیک و درهم آمیخته می باشد، که مخاطب می تواند تجربه ای کامل از تمرین این رشته ورزشی در محیطی واقعی  را داشته باشد .

این مجموعه دارای دو سطح است ،یک سطح در اختیار مخاطبین و تراز دیگر مختص به کایاک ها می باشد .چیدمان احجام سبب شکل گیری حیاط مرکزی زیبا مجهز به فضای آبی بوده که به گفته معمار و طراح پروژه سبب ایجاد حس و فضای مرتبط با رشته خاص ورزشی می باشد .

E.Zend بازدید : 356 جمعه زمان : نظرات ()

متره

متره عبارت است “از محاسبه و اندازه گیری مقادیر مصالح مورد نیاز، برای اجرای یک پروژه یا محاسبه مقادیر مصالح به کار رفته و مصرف شده در یک پروژه اجرا شده ” معمولا این نوع محاسبات و تحلیل ها، در یک سری جدول های خاص انجام میگیرد که جدول های صورت وضعیت ( جدول ریز متره، خلاصه متره، و… ) نامیده میشود.

افرادی که این نوع محاسبات را انجام میدهند، مترور نامیده میشوند.

انواع متره :

با توجه به این که مصالح با چه واحدی و برای چه نیازی محاسبه میشود، انواع متره مطرح میشود که عبارتند از : 

متره بسته.

متره باز (تجزیه بها یا آنالیز بها ).

 

 

E.Zend بازدید : 290 جمعه زمان : نظرات ()

گروه معماری موج نو با مدیریت لیدا الماسیان و شاهین حیدری در شهر زاهدان در جنوب شرق ایران و در منطقه ای با اقلیم گرم و خشک، یک بیمارستان مدرن و مجهز را طراحی کرده اند.

 سایت در جهت شمال به جنوب است که در تضاد به جهت دسترسی مناسب به نور خورشید در این منطقه قرار گرفته است. این پروژه در فضایی با زیربنای کل 18000 متر مربع واقع شده است و دارای 100 تختخواب است.

 بیمارستان دی، یک ساختمان 7 طبقه است و 2 طبقه نیز در زیرزمین طراحی شده است. زیرساخت های جامع پزشکی در 9 بخش تخصصی جانمایی شده است. 

اتاق جراحی، بخش اورژانس، معاینه و درمان، بخش خدمات مرابقت از بیماران سرِپایی، بخش کودکان، کلینیک زنان و زایمان، بخش مغز و اعصاب، ارتوپدی، جراحی پلاستیک و چندین بخش تخصصی دیگر.

 همچنین یک اتاق کنفرانس برای برگزاری کارگاه های تخصصی و آموزشی نیز طراحی شده است. این ساختمان از دو بلوک مجزا تشکیل شده است که از طریق چندین دهلیز به یکدیگر متصل می شود. 

در این پروژه به جنبه های زیبایی شناسی بصری نیز توجه شده است و یک نمونه آن، نوار افقی برجسته بر روی نما و بازی نور و سایه بر روی دیوارهای خارجی است و اینگونه، گفتگویی ساده بین ساختمان و محیط زیست پیرامون آن ایجاد می شود. در طراحی داخلی این بیمارستان نیز از الگوهای زیبایی شناسی بصری برای ایجاد رفاه و آسایش ذهنی برای بیماران استفاده شده است.

 در این ساختمان از سنگ تراورتن و شیشه در کنار یکدیگر استفاده شده است و این بیانگر وحدت و خلوص است که از کنارِ هم قراردادن دو فاکتور استحکام و شفافیت حاصل می شود

E.Zend بازدید : 574 جمعه زمان : نظرات ()

سال ساخت:2016

موقیعت:رومانی،بخارست

معمار:تیم Sic


پروژه ارایه شده ساختمان ترکیبی سبز است.که توسط تیم SIC دانشجویان معماری برنامه ریزی شده است.که جایزه اول در مسابقه یون معماری و شهرسازی را بدست آوردند

سایت ساختمان در رومانی قرار گرفته است که میزبان یک مرکز تجاری بزرگ ،دفاتر ارایه و آپارتمان فضاهای شهرستان است.

این پروژه در تلاش است برای ایجاد یک رابطه بین ساختمان و بافت آن،مصنوعی و طبیعی این دو پارامتر را در کنار هم حفظ می کند.در طبقات زیرزمین و هم کف دفاتر و آپارتمان ها قرار گرفته ودر طبقاتبالا تراس و سالن ها با دید پانورامادر سراسر بخاراست.

فضاهای مسکونی و اداری با قسمتهای تجاری توسط یک محوطه ای دایره شکل با 2 ورودی مستقل از هم متمایز می شوند.

E.Zend بازدید : 340 جمعه زمان : نظرات ()

این جالباسی در واقع دو كاربرد دارد: كاربرد اصلی آن برای آویزان كردن لباس‌های بیرون است. هم‌چنین از این جالباسی می‌توان به عنوان نشیمن نیز استفاده كرد.


چنگك‌های مدور كه در انتهای هر میله عمودی قرار دارند در ارتفاع‌های مختلف طراحی شده‌اند تا به راحتی لباس‌ها را بتوان به آن‌ها آویزان كرد. از پایه MDF و لاك‌اكل كاری‌شده ای جالباسی می‌توان به عنوان فضای نگهدارنده و برای قرار دادن كفش‌ها استفاده كرد.


هم‌چنین نشیمن این جالباسی عمل كفش پوشیدن را بسیار راحت می‌كند. این جالباسی علاوه بر كاربرد زیادی كه دارد دارای طراحی زیبایی است و قرار دادن آن در خانه جلوه‌ای زیبا و خاص در فضا ایجاد می‌كند.


چنین شی‌ای بسیار مناسب خانواده‌های پرجمعیت است، چراكه لباس‌های چنین خانواده‌هایی زیاد است و یك جالباسی خوب می‌تواند بسیاری از مشكلات آن‌ها را حل كند.

E.Zend بازدید : 515 جمعه زمان : نظرات ()

مکان اجرا پروژه : ایران , تهران

سال : 1389

مشاور طراحی معماری : دفتر معماری اکسپوز

زیربنا پروژه : 50 مترمربع

نام: رستوران آتور 

نوع ساختمان: رستوران

جوایز: طرح شایسته تقدیر در چهارمین دوره مسابقه طراحی داخلی در بخش ساختمان های عمومی مجله معماری و ساختمان


آتور یک رستوران کوچک 50 مترمربعی  هست که در سال 1389 در تهران به بهره برداری رسید .

از زمان شروع روند طراحی آن ، با نیاز ها و درخواست های متعدد کارفرمایان مواجه بوده ایم.به عنوان مثال،کارفرما درخواست کرده بودکه پاک کردن زیر میزها باید ساده و آسان صورت پذیرد.


به دلیل موقعیت نامناسب رستوران  و دور بودن از خیابان اصلی ، ما نمی توانستیم دید خوبی به خیابان از داخل رستوران ایجاد کنیم، لذا تصمیم گرفتیم تا صندلی و میزها را طوری طراحی کنیم، که هیچ پایه ای نداشته باشند تا امر نظافت و تمیزی آنها اسان و سریع صورت پذیرد

E.Zend بازدید : 443 جمعه زمان : نظرات ()

عنوان پروژه: خانه Oos

محل پروژه: شهر آلیکانته، اسپانیا

طراح: SANAHUJA & PARTNERS

سال ساخت: ۲۰۱۴


طراحی این خانه به شدت تحت تأثیر مختصات سایتی است که در آن واقع شده است.

شیب زیاد و اختلاف ارتفاع بین خیابان های مجاور شمالی و جنوبی سایت باعث شده که فضاها در سه طبقه بصورت پلکانی روی هم قرار بگیرند.


طبقه پایین شامل فضاهای نشیمن، آشپزخانه، یک تراس بزرگ و یک استخر روباز است. اتاق خواب ها در طبقه میانی تعبیه شده اند. چهار اتاق خواب به همراه چهار سرویس و حمام و یک فضای نشیمن کوچک در این قسمت قرار دارند.

در بالاترین قسمت خانه پارکینگ ها قرار داده شده اند. متریال نما ساده می باشد در عین حال ظریف و زیبا اجرا شده اند.


E.Zend بازدید : 345 جمعه زمان : نظرات ()

سرنوشــت غم انگــیز کشتــی رافــائل (تایتانــیک ایـــرانی) را بخوانید...


محمدرضا شاه دو کشتی به نام های رافائل و ميکلانژ از ايتاليا را خرید . ميکل انژ برای سربازان نیروی دریایی شاهنشاهی و کوچتر از رافائل بود . ولی رافائل برای تفریح مردم و جذب گردشگر برای ایران ، و يک کشتی با شکوه با همه امکانات تفريحي که در زمان خود نظير نداشت ...

 

کشتی رافائل در سال 1344 تا 90 میلیون دلار قیمت گذاری شد ، اما ایتالیا با توجه به شرایط اقتصادی 10 سال بعد آن را به مبلغ فقط 2 میلیون دلار به ایران فروخت . نخستين طرح كشتی "رافائل" در سال 1337 توسط ایتالیایی ها كشيده شد و رافائل به طول 276 متر و عرض 31 متر در کشور ایتالیا ساخته شد . در كشتی رافائل 850 خروجی راديو تلفنی ، 6 استخر شنا ، 750 كابين (در هر كابين يك حمام و توالت شيك و لوكس كه با مرمرهای ايتاليايی تزيين شده بود وجود داشت) ، 18 آسانسور ، 30 سالن اجتماعات ، تالار نمايشی با 500 صندلی و باشگاه های ژيمناستيك و پرورش اندام ساخته شده بود .

 

رافائل بزرگ بود و با عظمت ؛ یک کشتی با شکوه با همه امکانات تفریحی که در زمان خود نظیر نداشت . هیچ یک از کشورهای پیشرفته آن زمان نظیر آن را نداشتند. روزی که رافائل از ایتالیا به سوی ایران در حرکت بود ، مردم ایتالیا با اشک رافائل را بدرقه کردند . چون رافائلی را که خودشان ساخته بودند ، مجبور بود

E.Zend بازدید : 491 جمعه زمان : نظرات ()

مقدمه:


فضاهای امن شامل تمامی خزانه ها ، اسلحه خانه ها ، پناهگاه ها ، اتاقهای ضد تشعشع ، Sub Station و Control Room ها می شود.


در ساخت فضای امن ، کارشناسان پس از مراجعه به محل و نقشه برداری ، به اندازه گیری مقاومت سازه و برآورد قیمت پرداخته و پس از تایید مشتری نسبت به ساخت آن با توجه به نیاز اقدام خواهند نمود . در ساخت فضای امن موارد زیر قابل توجه است : قطر دیوار ، تعداد لایه های ورق فولادی و قطر آن ، نوع آرماتور و تراکم و تعداد لایه های آن ، نوع جوش ، جنس روکش ، وزن سازه ، عمق محل احداث از سطح زمین ، مقاومت در برابر انفجار و ....


تعریف فضای امن:


فضای امن اتاقی است که معمولا برای محافظت افراد یا اموال از تهدیدات بیرون احداث می شود . در برخی موارد نیز استفاده از فضای امن برای محافظت افراد از جسمی که داخل اتاق است استفاده می شود ( مثلا فضای امن اتاق پرتونگاری بیمارستانی )



E.Zend بازدید : 423 جمعه زمان : نظرات ()

در طرح رستوران کاندوئیت (Conduit) شبکه ای از لوله های آب بر دیوار و سقف به کار گرفته می شود تا فضای رستورانی که، طراحش امید به تبدیل آن به رستورانی مدرن و در خور توجه منتقدین باشد را بیافریند.

تلاشی که سایتوویتس، تسه و ویندر، در ابتدا برای احداث پوششی کاذب برای شبکه های لوله های عبور برق و خطوط تاسیسات انجام دادند، آن ها را متقاعد کرد که این ایده راه به جایی نخواهد برد. به گفته سایتوویتس: “استفاده از سقف کاذب در چنین فضای کوتاهی مانند خال بزرگی است روی بینی بزرگ. در فضایی به ارتفاع تنها 2.8 متر، استفاده از سقف کاذب آویز که ارتفاع را از این نیز کوتاهتر می کند، بسیار آزار دهنده خواهد بود.” وی به زودی دریافت که راه حل این مشکل در خود مسئله مستتر است و به جای اصرار بر مخفی کردن عناصر تاسیساتی، بر نمایش آنها تاکید ورزید.

این رستوران با عرصه ای برابر 345 مترمربع و ظرفیت 88 نفر که طبقه همکف از ساختمانی در قلب منطقه “میسشن” سان فرانسیسکو، ایالات متحده آمریکا را اشغال کرده است؛ از آثار موفق “استنلی ساتویتس” است که مفتخر به دریافت دو جایزه بین المللی “اف.ایکس” و جایزه طراحی داخلی “مریت” در سال 2009 شده است.ترفند طراح برای حل معضل تاسیسات علی رغم سقف کوتاه آن، به کارگیری نظامی از لوله های گالوانیزه است که با رنگ های مسی و استیل رنگ آمیزی شده اند. این ردیف های لوله نه تنها بر روی سقف بلکه بر روی دیوارها و حتی جداره میز بار حرکت کرده است.

E.Zend بازدید : 378 جمعه زمان : نظرات ()

1- تام مین:معماری یک ورزش در مسافت طولانی است. شما فکرتان را بر روی آن می گذارید و ۳۰ سال با آن همراه می شوید، تا اینکه کم کم در این رشته راه می افتید.

➖➖➖➖➖➖➖

2- لوکوربوزیه: من ترسیم کردن را به حرف زدن ترجیح میدهم، زیراترسیم کردن سریعتر است و مجال کمتری برای دروغ گفتن باقی میگذارد.

➖➖➖➖➖➖➖

3- سانتیاگو کالاتراوا: هندسه شالوده و مبنای ادراک معماری است. من از طریق هندسه به اثر خود دست می یابم. در شناخت جهان معماری، زبان هندسه مانند زبان سازه اهمیت دارد. هر دوی آنها در کنار خواص مصالح و عالم طبیعت، برای من سرچشمه های زاینده و مهم الهام هستند.

➖➖➖➖➖➖➖

4- پیترآیزنمن: مدرنیست‎ها مدعی هستند که مدینه فاضله را باید در آینده جستجو کرد، پست‎مدرنیست‎ها نیز به دنبال این مدینه فاضله در گذشته هستند؛ ولی به اعتقاد من، معماری امروز باید این مدینه فاضله را در شرایط امروز پیدا کند؛ معماری امروز ما باید منعکس‎کننده شرایط ذهنی و زیستی جامعه امروز ما باشد.

➖➖➖➖➖➖➖

5- ریچارد راجرز: ساختمان ها صرفاً کالا نیستند. آنها مانند پرده ای پشت صحنه زندگی ما را در شهر می سازند. معماری هنر شکل دادن به آن چیزی است که ما مرتباً در آن به نمایش میپردازیم، چرا که به خلق محیطی میپردازد که تمامی جزئیات روزانه زندگی ما در آن اتفاق می افتد.

➖➖➖➖➖➖➖

6- لویی کان: پروژه؛ یعنی شالوده دادن به یک فرم، درون یک نظم.

➖➖➖➖➖➖➖

7-آلوار آلتو: معماری ارگانیک نمیتواند نام شیوه ای خاص در معماری باشد، چرا که معماری نیز مانند زندگی ناچار است در حوزه ارگان های موجود جلوه کند و اصولاً زندگی ارگانیک به معماری ارگانیک نیازمند است.”

➖➖➖➖➖➖➖

8- رم کولهاس: معماری فعالیتی صرفاً در جهت پاسخگویی به نیازهای کارفرماها نیست، بلکه معماری فعالیتی است که تولید دانش می کند.

➖➖➖➖➖➖➖

9- رابرت ونتوری: فضا را فراموش کنید ، همچنین سازه و اینگونه حرفها را ، دنبال ارتباط ، تمثیل و تصویر سازی مفهومی باشید .

➖➖➖➖➖➖➖

 

E.Zend بازدید : 371 جمعه زمان : نظرات ()
درباره ما
Profile Pic
این سایت در سال 1393 با هدف پیشبرد آموزش و بالا بردن سطح آگاهی و توان علمی دوستان در زمینه معماری راه اندازی گردیده. امیدواریم بتوانیم گامی کوچک اما موثر برای دانشجویان و اساتید محترم برداریم.
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • موضوعات
    آمار سایت
  • کل مطالب : 874
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 66
  • آی پی امروز : 153
  • آی پی دیروز : 142
  • بازدید امروز : 723
  • باردید دیروز : 1,065
  • گوگل امروز : 84
  • گوگل دیروز : 80
  • بازدید هفته : 2,629
  • بازدید ماه : 18,818
  • بازدید سال : 18,818
  • بازدید کلی : 906,733